Zangschaamte en werkgeluk
Ongegeneerd zing ik door de klas het liedje waarbij iedereen weet dat het tijd is om stil te worden. Vaak zelfs met ouders die nog in de klas aanwezig zijn. Ik begon zachtjes, maar inmiddels zing ik enthousiast uit volle borst. ‘Als je mij kan horen klap je in je hand…’ Dankzij de liedjes van juf Doris op TikTok, ben ik volledig over mijn zangschaamte heen gestapt.
Juf Sanne maakt mij aan het lachen op Instagram. ICT juffie Chantal inspireert mij in de digitale wereld op Facebook. Op Pinterest vind ik de leukste lesideeën bij de klas van juf Linda. En op LinkedIn word ik telkens weer geraakt door de blogs van meester Bart Heeling.
Er is een hele wereld aan leerkrachten te volgen op social media. Leerkrachten zijn creatief en delen hun kennis graag. Ik vind het een grote snoepwinkel!
Toen ik net het onderwijs binnenkwam was mij al snel iets duidelijk. Er moet gewerkt worden aan het imago van het onderwijs. Alle negatieve geluiden (iets met werkdruk, lonen en lerarentekort) helpen niet om nieuwe leerkrachten binnen te halen. Maar werken in het onderwijs is zo ontzettend tof, dat mag ook van de daken worden geschreeuwd. Of in dit geval, vanaf alle socials.
Dus ik gaf mezelf een missie. Ik wil ervoor zorgen dat het imago omhoog gaat. We mogen laten zien waar we trots op zijn en iedere dag zo blij van worden! En hoe je dat dan doet? Daar mag ik bij stichting Klasse een workshop over geven samen met mijn collega Debby.
Nog leuker; dit mogen we doen voor voor alle collega’s binnen de stichting. En er zijn nog meer collega’s die op dezelfde dag een workshop geven binnen hun expertise. Dat is nog eens een portie talentbenutting van heb ik jou daar! Je talent wordt gezien en mag je inzetten hoe jij dat wilt. Het geeft mij een enorme portie werkgeluk.
En of werkgeluk nu altijd rechtstreeks verbonden is met je talenten? Kom maar eens luisteren naar mijn liedjes in de klas. Ik zing als een kraai, maar ben wel dolgelukkig!